Thursday 23 April 2020

KanWork Stay @Home: Cerita Kami - Siri 11

SIRI 11: SOKONGAN RAKAN SENASIB (PEER SUPPORT)

“Puan, saya keseorangan. Anak-anak jauh. Bagaimana saya nak menjalani rawatan? Dengar banyak kesan sampingan. Risau juga!” Itu luahan seorang pesakit kanser kepada saya melalui telefon. Saya juga seorang survivor kanser. Sebagai seorang sukarelawan KanWork yang menyokong pesakit kanser, saya cuba membantu mereka dengan memberi sokongan sosial-psikologi.

KanWork memberi sokongan kepada pesakit kanser dan caregiver melalui lawatan ke rumah dan hospital, sesi peer support iaitu secara berkumpulan atau melalui telefon. Semenjak PKP sokongan ini diteruskan walaupun tanpa bersemuka iaitu melalui perbualan telefon dan aplikasi WhatsApp.

Anda tidak perlu menjalani kanser bersendirian. Sila hubungi Talian HELPLINE KanWork 1 800 22 8672 atau 013-593 8627, Isnin – Jumaat, 8.30 pagi - 5.30 petang untuk bantuan (https://kanwork.blogspot.com/p/aktivi.html)

Oleh MM (Sukarelawan Sokongan Pesakit)

No comments:

Post a Comment