Tuesday 12 May 2020

KanWork Stay @Home: Cerita Kami - Siri 27

Siri 27: KETUA KELUARGA

Setiap ketua keluarga telah diiktiraf sebagai frontliner untuk mengurus hal ehwal keluarga di luar rumah dalam tempoh PKP ini. Agak lucu juga, dulu tanggungjawab ketua keluarga, sekarang jadi ‘duty calling!’ Tidak mengapa, ianya satu kepatuhan kepada PKP. Panik? Cemas? Tetap ada.

Kita perlu bersedia menangani perubahan. Dalam krisis ini, saya menitikberatkan Food Safety Net. Saya pastikan stok makanan keluarga mencukupi atau sedikit lebih supaya tidak perlu berulang ke pasar/kedai. Setiap ketua keluarga perlu atur strategi untuk bangunkan Food Safety Net masing-masing. “Nothing is over for any of us until it is over for all of us”.

Kita juga menghadapi ‘Social Isolation”. Pastikan internet ada untuk kegunaan keluarga. Perlu ada kemahiran atau ‘explore’ penggunaan Zoom, Skype dan Google Chat. Isteri saya tahu guna, tapi bila ada “error”, saya yang perlu ‘repair’. Berpeluh juga!

Urusan temujanji dengan pihak hospital perlu diteruskan. Rancanglah dengan sebaiknya. Hubungi pihak hospital. Juga balai polis berdekatan. Jangan nanti kena ‘u – turn’ bila jumpa sekatan jalan raya!

Periksa selalu kenderaan kita. Bateri kereta saya ‘kaput’ semasa PKP ini! Cukai jalan pun tamat tempoh. Kena memperbarui insurans secara online dahulu. Selepas tamat PKP baru uruskan cukai jalan.

Jangan lupa beriadah yang bolih juga mengurangkan tekanan. Satu trend global ialah ‘Victory Garden’, satu keluarga bercucuk tanam sayur dan herba untuk bekalan. Dapat kurangkan kos sambil beriadah. Anak saya membuat roti di rumah. Boleh follow Instagram: @srhmade !

Paling penting dalam krisis Covid-19 adalah ekonomi dan kesejahteraan keluarga. Masa ini kita bukan Ketua Keluarga Biasa-biasa. Kita Ketua Semasa Krisis. Gunakanlah kebijaksanaan untuk mengemudi keluarga kita!

Pesan saya; jika tidak perlu, Stay Home, Stop the Spread, Save Lives.

Dr. Othman (Ahli KanWork)

Jom BERINFAK di RAMADAN yang mulia ini!
Sila layari : https://www.donate.kanwork.org
atau
8601945901
Persatuan Kanser Network Selangor & Wilayah Persekutuan

No comments:

Post a Comment