Thursday 30 July 2020

KanWork Stay @Home: CERITA KAMI - Siri 60

Siri 60: KEMBALI KE SEKOLAH @PKPP
Sesi persekolahan telah dibuka secara berperingkat bermula 15 Julai lalu. Pelbagai perkara bermain di fikiran ibu bapa. Seronok anak dapat meneruskan pembelajaran. Tetapi risau juga dengan SOP. Anak-anak semestinya ‘excited’. Dapat berjumpa dengan kawan-kawan! Naik bas sekolah!
Kali ini kami kongsikan pengalaman 7 ahli KanWork tentang anak/cucu mereka kembali ke sekolah dalam tempoh PKPP ini.
Anak/cucu telah mula bersekolah;
“Anak start 15 Julai, tahun 5 dan 6, ok je”. (Puan A).
“Alhamdulilah cucu dah mula bersekolah, mula 15 haribulan”. (Puan R).
“Cucu saya 2 tahun dah mula nursery”. (Puan J).
“Cucu saya 4 tahun dah mula sekolah”. (Puan K).
“My handsome boy sekolah dengan ikut SOP norma baru”. (Puan N).
Ada yang seronok;
“Budak-budak ok je, seronok, sekolah macam biasa”. (Puan F)
“Alhamdulillah, cucu-cucu happy saja, dah lama tak jumpa kawan-kawan”. (Puan Z).
Ada yang sedih;
Walaupun sesi persekolah dibuka tetapi peperiksaan utama tahun ini ada yang dibatalkan dan ditangguhkan. “…cucu darjah 6, norma baru, UPSR batal, ganti peperiksaan khas untuk pelajar tahun 6”. (Puan R).
Ada beberapa ibu bapa yang risau;
“Semalam start darjah 1 sampai 4, susah nak jaga jarak, tapi mujur cikgu benarkan anak balik awal”. (Puan A). “…hari-hari remind, social distancing, part tu susah sikit”. (Puan F). “...saya bagi mask kain, tapi bekalkan juga 3-layer mask dalam bag, start minggu depan wajib macam saranan KKM”. Jelas Puan F. Mengikut Puan N, laluan keluar untuk imbasan suhu di sekolah agak terhad. “…kena buat dua laluan keluar untuk imbasan suhu, lepas imbasan terus berjalan ke susur keluar. “…kena bawa surat khabar untuk alas meja, air kosong, bekal makanan dari rumah atau boleh order dari kantin sekolah sehari sebelumnya”, jelas Puan N.
Sedikit pesanan untuk semua, sentiasa patuhi SOP walaupun di mana kita berada. Kita belum menang. Semoga adik-adik terus berjaya. Belajar rajin-rajin!

No comments:

Post a Comment