Tuesday 15 September 2020

KanWork Stay @ Home: CERITA KAMI - Siri 77b

Siri 77b: LOCKDOWN @DENMARK (Bahagian 2)
Sebelum ‘lockdown’, saya berhubung dengan rakan sekerja hampir setiap hari. Secara tiba-tiba diperintahkan untuk bekerja dari rumah dan hampir tidak berhubungan, kemudian sembang berkumpulan dalam talian secara mingguan dan kopi di laman sembang yang sangat jarang, selepas itu komunikasi dan perkongsian yang minimum.

Bekerja dari rumah (guru separuh masa di Universiti, dalam bidang pedagogi universiti):
• Memerhati pengajaran dan memudah cara kumpulan dalam talian serta memberikan maklum balas.
• Kemudian menghasilkan ceramah dalam talian mengenai isu-isu pemudahcara.
• Akhirnya, duduk sahaja kerana semua pelajar saya terlalu sibuk dengan menganjurkan aktiviti dalam talian dan tugasan keluarga.

Saya terlibat dalam pembangunan pedagogi dalam bidang pendidkan kejuruteraan (satu projek Eropah). Ini termasuk dua hari mesyuarat dalam talian!

Kadangkala saya tidak ingat hari apa.

Saya berjalan lebih kurang 2 x 2 km melalui hutan untuk mengutip akhbar harian.

Berita melalui radio & internet biasanya; dari yang bercelaru ke yang remeh

Menamatkan:
• Latihan koir (cuba raptai dalam talian tetapi tidak berjaya).
• Senaman Qi Gong (selalunya ditangguh dan terus lupa).
• Latihan relaksasi (tetapi terus berjaya dalam talian, mengekalkan rasa berkomuniti walaupun berjauhan).

Saya memulakan rutin yang diilhamkan oleh Komander kapal selam dan angkasawan. Rutin kemudian berkurangan. Sebagai komander diri sendiri, saya rasakan dorongan, inspirasi, motivasi perlahan-lahan jadi lesu. Walau bagaimanapun, saya berkeras berpegang kepada:
• Bangkit apabila bangun dan amalkan tidur sekejap di waktu siang
• Mencari makanan yang sihat dan supplemen.
• Memasak makanan sendiri.
• Memeriksa keadaan bunga musim bunga.
• Memerhati ketibaan burung asing yang terawal

Saya mengalami masalah luar biasa dengan kulit kering, tidur yang terganggu dan kekejangan otot.

Tertangguh:
• Kebun sayur seluas 60 m 2 (seperti leek, beetroot), juga disebabkan oleh cuaca sejuk musim bunga, sebahagiannya kerana perasaan kekurangan kuasa saya.
• Pasu bunga dan palung. Sesetengah tumbuhan tiada benih.

Saya ada 2 ekor kambing di kawasan ragut seluas 3000 m 2, 2 ekor kucing serta 8 ekor ayam betina dan dikelilingi oleh:
• 0.5 km 2 tanah ladang (barli, gandum, biji rumput)
• 5 km 2 hutan (kayu Fir, Oak, pine). Dengan burung pegar, rusa, rubah, burung gagak, dan sebagainya.

Maju ke hadapan, kehidupan di Denmark hampir ‘normal’ dengan kadar jangkitan yang rendah.

27 Ogos 2020
Claus Monrad Spliid
Penyokong KanWork

No comments:

Post a Comment