Friday 21 August 2020

KanWork Stay @Home: CERITA KAMI - Siri 70

SIRI 70: IBUKU
‘Mak’, panggilan kami empat beradik kepada beliau (Hajjah Zubaidah Mohd. Hassan), yang telah pulang ke Rahmatullah pada 9 Mei 2004. Enam belas tahun berlalu. Mak pergi lima hari selepas ulang tahun ke-70. Penderitaannya kerana kanser pankreas telah berakhir kurang daripada lima bulan selepas dikesan.
Hajat mengerjakan ibadah Haji buat kali kedua untuk menemani saya tidak tertunai. Sebaliknya Mak berada di hospital dalam tempoh 28 hari saya di Tanah Suci.
Semasa saya pulang, Mak berehat di rumah. Selepas itu, Mak terpaksa dimasukkan semula ke hospital. Kami bergili-gilir menemaninya. Penghujung April, doktor menasihatkan supaya membawa Mak pulang ke rumah. Kebetulan, memang Mak hendak pulang, tidak mahu lagi tinggal di hospital.
Tiada lagi rawatan atau ubat. Allahu Akbar! Hanya morfin untuk mengawal kesakitannya. Allah sahaja yang tahu betapa peritnya. Dalam hening malam, lebih kurang jam dua pagi, Mak pergi menghadap Illahi di sisi adik lelakinya dan saya, anak sulungnya.
Kebiasaannya saya dan adik bongsu akan pulang ke Pulau Pinang untuk menyambut hari raya dan menziarahi pusara Mak yang bersebelahan dengan pusara bapa di tapak khusus untuk ahli keluarga kami. Ziarah kami tertunda disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan. Doa untuk Mak tidak pernah putus walau di mana sahaja kami berada.
Nukilan puisi khas untuk ‘Mak’ oleh adik saya.
My Mother
When night and morning merge
All of sixteen years ago
An orphan I became
No father, no more mother.

Even though your passing was expected
Emptiness was quite unexpected
Oh, my mother, I am sad but I accept
An end to your worldly suffering.

Forgive me my beloved mother
For I am not the perfect child
My sacrifices should have been endless
Words of love I rarely uttered.

I remember
A mother
A grandmother
A loving teacher
Nurturing and helping, always.

My mother, I pray
That you are blessed, resting in eternal peace.

Zulkarnain Harun
Dawn, 9 May 2020

Hasmah Harun
Penyokong/Sukarelawan KanWork

No comments:

Post a Comment