Monday 3 August 2020

KanWork Stay @Home: CERITA KAMI - Siri 62

Siri 62: TERAPI SEORANG SURVIVOR
Saya didiagnos kanser payudara (Tahap 2) pada tahun 2013. Alhamdulillah, saya telah menjalani semua rawatan iaitu 2 pembedahan, 6 kemoterapi dan 23 radioterapi. Sedari awal disahkan sebagai pesakit kanser payudara, saya mula mencari maklumat dan menghubungi pelbagai NGO/persatuan seperti KanWork untuk mendapatkan ilmu dan cara penjagaan diri semasa rawatan.

Kini hampir 7 tahun saya dikenali sebagai survivor, menjalani kehidupan dengan tenang dan selesa. Syukur! Saya sentiasa menitikberatkan penjagaan diri, pemakanan serta emosi. Selain itu, sering memberikan sokongan dan menggembirakan insan yang senasib dengan saya. ‘My therapy’! Antaranya adalah;
1. Berjumpa dan mengenali sahabat semasa program KanWork. Ianya memberi satu aura positif dengan semangat, sokongan dan panduan yang dikongsikan.
2. Menimba pengalaman bersama ‘senior’ tentang penjagaan diri dan pemakanan serta emosi supaya dapat membina jatidiri pada diri sendiri.
3. Menziarahi/melawat rakan-rakan yang sedang dalam rawatan samada di wad atau di rumah.
4. Mengadakan lawatan bersama-sama untuk beramah mesra supaya ukhwah berpanjangan.
Kanser payudara adalah satu penyakit yang perlu kita kenali supaya kita boleh tangani. Masyarakat perlu tahu tentang penyakit ini dan bukan menjauhinya. Bila kita mengalaminya, semua disekeliling turut terkesan. Berilah sokongan dan panduan yang betul serta galakkan mereka untuk meneruskan rawatan yang disarankan pihak hospital.
Hajah Haliza Abdul Halim
Ahli KanWork/Mantan Ketua Biro Sokongan & Lawatan Pesakit KanWork

No comments:

Post a Comment