Friday 28 August 2020

KanWork Stay @Home: CERITA KAMI - Siri 73

SIRI 73: JALAN-JALAN MASUK KAMPUNG
April 2012, bermula kehidupan saya sebagai pesara selepas 30 tahun dalam perkhidmatan awam. Selesai urusan persaraan di Kuala Lumpur, saya balik ke Kelantan untuk bermastautin.
Suasana di kampung sangat santai. Bergaul dengan masyarakat kampung, berjemaah di masjid, menghadiri kelas mengaji, tetapi masih banyak masa yang terluang. Teringat pertanyaan rakan tentang ‘plan’ selepas bersara, ‘I want to give back to my people!’
Saya ‘search’ aktiviti sukarelawan sekitar Kelantan melalui Facebook. Terjumpa ‘Wargakilang’ (mengenalpasti dan membantu orang miskin tegar di pedalaman). Saya ‘start’ ikut dan memberi sumbangan. Kemudian ‘share’ aktiviti dalam Facebook, selepas itu ramai kawan turut menyumbang.
Dalam kepesatan pembangunan, ada yang dhaif, kais pagi makan petang. Ikat perut dan makan berlaukkan budu sahaja. Kami beri sumbangan bahan makanan. Mereka terharu, berlinangan air mata. Anak-anak ceria ketika diberikan ‘jajan’. Ianya menguatkan lagi semangat kami!
Pengalaman sedih sewaktu banjir besar di Kelantan pada penghujung 2014. Saya belum ada ‘4-wheel drive’ dan hanya ada sedikit dana. Terpaksa pinjam kenderaan
kawan untuk hantar bantuan. NGO lain turut memberi bantuan tetapi hanya dikumpulkan di kawasan yang sama. Bantuan tidak sampai ke pedalaman. Ada yang sehelai sepinggang apabila rumah roboh serta dihanyutkan air.

Sewaktu PKP, beberapa keluarga di kampung terputus bekalan makanan. Mereka bekerja menoreh getah, tukang rumah (upahan secara harian). Kami terus bertindak!
Tempah ‘groceries’ di kedai runcit berdekatan, ‘packing’ dan terus hantar disebabkan pergerakan terhad. Tiada aktivis berkumpul. Saya menerima sumbangan melebihi RM20,000.000 sepanjang PKP.

Selain bantuan ‘one-off’, kami ada ‘follow up action’. Mencari dana untuk baiki rumah yang sangat dhaif. Jika tiada peralatan asas seperti mesin basuh, dapur gas, kami
cuba sediakan. Bantuan persekolah diberikan seperti bayaran yuran peperiksaan, wang saku bulanan dan persediaan ke universiti.

Semoga kami terus diberi kesihatan dan kelapangan untuk terus istiqamah menyantuni yang memerlukan. Terima kasih semua sahabat yang menyalurkan dana untuk para dhuafa dan asnaf.
Wan Normah Wan Ismail
Sukarelawan KanWork



No comments:

Post a Comment