Sunday 9 August 2020

KanWork Stay @Home: CERITA KAMI - Siri 64

Siri 64: KEMERIAHAN HARI RAYA AIDILADHA
Kita bersambung lagi kisah Aidiladha. Antaranya juadah raya, ibadah korban dan ‘moment’ bersama keluarga. Jom kita ikuti cerita mereka!
Pelbagai menu dihidangkan. Macam-macam ada!
“…ketupat, kuah kacang, rendang daging, roti jala, sekaya, kari kambing, nasi minyak dan paceri tomato”. (Puan Rogayah).
“Ada lontong daun pisang dengan kuah kacang, ketupat palas dengan rendang daging. (Puan Norliza).
Ada juadah yang di masak sendiri atau bersama ahli keluarga yang lain:
“…selepas berbuka dan solat serta takbir baru mula masak rendang dan ketupat palas. (Puan Haliza).
“Masak rendang daging dan ayam”. (Puan Maznah).
“Saya masak rendang Tok dan rendang ayam pencen”. (Puan Ain).
Puan Maznah dan Puan Jamaliah membuat nasi himpit sendiri. “First time buat, cantik jadinya”. (Puan Jamaliah). “…buat cara dulu, himpitkan dalam bekas & tindih dengan batu lesung”. (Puan Maznah).
“…adik-adik yang dapat balik awal tolong bakar lemang”. (Puan Laila).
Hari Raya Haji sinonim dengan ibadah korban samada di tempat sendiri atau di luar negara. Puan Halimaton membuat ibadah korban di pusat tahfiz. “…sebab PKP, ada polis pantau semasa korban”, jelas beliau. Puan Ain, Puan Rozila, Puan Maznah, Puan Norma dan Puan Laila menyertai ibadah korban di luar negara. “Kebetulan kat FB ada keluar pasal korban di South Africa, siap dapat resit pengecualian cukai”. (Puan Ain). “Alhamdulillah ibadah korban di Seam Reap tahun ini, diwakili saudara”. (Puan Norma).
Pada hari raya ini, beberapa ahli mengambil peluang menziarahi saudara mara dan bersiar-siar bersama keluarga. “Sempat ziarah kakak ipar dan hadir kenduri akikah rakan NGO”. (Puan Halimaton). Puan Rozila menziarahi ibu mertua dan adik beradik di Perak. Meriah! Puan Haliza membawa keluarga menyusuri Sungai Perak dengan ‘river cruise’. “…menikmati keindahan alam dan menyaksikan matahari terbenam”.
Alhamdulillah, berpeluang berkumpul bersama keluarga, menyantuni saudara mara dan mengerjakan ibadah korban. Semoga ukhwah keluarga terus berkekalan dan ibadah korban di terima Allah.

No comments:

Post a Comment