Sunday 23 August 2020

KanWork Stay @Home: CERITA KAMI - Siri 71

Siri 71: LOCKDOWN @ BRUNEI

Kita sudah mendengar cerita ‘Lockdown’ di Makkah (Siri 44) dan Seattle (Siri 47). Kali ini kami paparkan kisah di Brunei yang dikongsi oleh Yang Di-Pertua Kumpulan Sokongan Kanser Payudara Brunei (Breast Cancer Support Group. Brunei Darussalam)
Mereka turut terkesan dengan pandemik Covid-19. Tidak dapat melakukan aktiviti seperti kebiasaannya. Walaubagaimanapun, sokongan kepada pesakit tetap diteruskan. Mereka berhubung dengan pesakit melalui telefon dan WhatsApp. Antara soalan yang sering diajukan oleh pesakit ialah tentang pemakanan.
Selain sokongan kepada pesakit, antara aktiviti meraka adalah; (i) membantu barisan hadapan Covid-19, (ii) memberi bantuan kepada golongan yang memerlukan seperti anak-anak yatim yang kehilangan ibu/bapa kerana kanser, (iii) mengadakan Tadarus Al-Quran dalam bulan Ramadhan, dan (iv) mengadakan ‘Program Nyah Covid-19’. Program ini ialah membaca dan khatam Al-Quran setiap minggu, diniatkan untuk memohon perlindungan Allah daripada jangkitan serta merebaknya Covid-19 dan kesembuhan semua pesakit Covid-19. Ianya masih diteruskan sehingga sekarang dengan kerjasama Kumpulan Muslimah Masjid Universiti, Universiti Brunei Darussalam. Kumpulan sokongan ini turut dilibatkan dalam acara Larian sempena sambutan ‘World Cancer Day’ pada 10 April yang lalu.
Kumpulan Sokongan Kanser Payudara Brunei tetap memberi sokongan kepada pesakit walaupun pelbagai kekangan. Semoga Allah permudahkan dan berkati usaha mereka membantu yang memerlukan.

No comments:

Post a Comment