Saturday 27 June 2020

KanWork Stay @Home: Cerita Kami - Siri 49

Siri 49: POTLUCK RAYA PKP

Alhamdulillah dapat menyambut Syawal bersama keluarga. Cuti raya pun telah habis. Kini kembali rutin harian ke pejabat. Banyak kerja ‘off’ sekejap sebab raya. 

Setiap tahun tidak pernah ‘miss’ jamuan raya di pejabat. Meriah! Tahun ini macamana? Di ‘pantry’ pun kena bergilir-gilir. Apatah lagi jamuan dan makan beramai-ramai. 

‘Last minute’ persiapan sebab tidak pasti boleh buat majlis atau tidak sebab masih PKP. Hasil perbincangan, tahun ini buat jamuan tema ‘potluck’. ‘Organizer’ hanya sediakan makanan utama seperti nasi briyani ayam dan kambing, satay, rendang, ketupat & lemang dan kek raya. Lain-lain makanan ditaja oleh setiap jabatan dan ada staf yang bawa lebih dari satu menu! Banyakkan? Barulah raya! Ok, bab persiapan makanan ‘settle’. 

‘Nervous’ juga fikir pasal majlis itu. Ok ke semua? Boleh beri kerjasama ke? Alhamdulillah, semua staff beri kerjasama, perlu beratur sebelum masuk ke bilik jamuan. Masing-masing faham dengan ‘new normal’.  Pakai sarung tangan untuk ambil makanan. Pakai pelitup muka dan kerap membasuh tangan atau gunakan ‘hand sanitizer’.

Dari segi tempat duduk. Perlu dijarakkan untuk bos-bos. Letakkan penanda ‘social distancing’ 1-meter untuk beratur mengambil makanan, tampal notis pemakaian pelitup muka. Ingat kita jaga kita. 

Masa jamuan pun jadi panjang sebab hanya 10 staf dibenarkan masuk secara bergilir-gilir untuk mengambil makanan. Selalu lepas ambil makanan, duduk sama-sama, borak-borak. Kali ini kurang meriah, sebab hanya makan di ‘workstation’ masing-masing. 

Walaupun sambutan tidak sama macam biasa, kami tetap raikan Syawal bersama rakan sepejabat. Apa yang penting silaturrahim terjalin dan SOP tetap di patuhi. Ok, jom sambung kerja semula! 

Cik Mahfuzah K 
ZahZaman Mack
Ahli KanWork

No comments:

Post a Comment