Tuesday 19 May 2020

KanWork Stay @Home: Cerita Kami - Siri 33

Siri 33 : BANTUAN PRIHATIN 

Dalam tempoh PKP ini, ada di antara kita yang terkesan dari sudut ekonomi/kewangan seperti hilang pekerjaan mahupun kurang sumber pendapatan. Tidak kiralah sama ada melibatkan perniagan yang besar mahu pun kecil. Ada yang terpaksa gulung tikar.

Pihak kerajaan telah mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat kepada semua peringkat dan golongan melalui 3 matlamat iaitu; Lindungi Rakyat, Sokongan Perniagaan dan Memperkukuh Ekonomi. 

Diantara jenis bantuan adalah; 1. Bantuan Prihatin Nasional (BPN), 2. Penangguhan bayaran pinjaman (bank, tabung Pendidikan), 3. mySalam, 4. Diskaun Bil Elektrik, 5. Bantuan kepada Kumpulan Mudah Terjejas, 6. Skim Persaraan Swasta, 7. Penangguhan Sewaan Rumah PPR/Premis Perniagaan, 8. Insentif Perkhidmatan Telekomunikasi (Internet percuma!), 9. Bantuan Kakitangan/Pesara, 10. Program Pengekalan Pekerjaan (majikan rasa terjamin!), 11. Bantuan e-hailing, 12. Geran Khas Prihatin dan lain-lain.  Syukur Alhamdulillah.

Selain insentif yang diberikan kerajaan, pihak Badan Bukan Kerajaan turut menghulurkan bantuan kepada yang memerlukan. Contohnya, Majlis Kanser Nasional (MAKNA) memberi sumbangan pek makanan kepada pesakit kanser dan PELITAWANIS TNB Kebangsaan memberi sumbangan melalui Tabung Kilat Covid-19 kepada mereka yang terkesan dengan situasi pandemik ini. Individu tertentu juga turut menyampaikan sumbangan kepada golongan fakir/asnaf di seluruh negara.

Pelbagai pihak bersatu untuk membantu mereka yang memerlukan. Yang layak, ambil peluang untuk mendapatkan bantuan tersebut. Hargai dan manfaatkannya sebaik mungkin kerana bantuan ini tidak kekal selamanya. Usaha perlu diteruskan untuk kelansungan hidup di masa hadapan. 

Kekal patuh saranan kerajaan untuk membendung penularan Covid-19. Kita jaga kita. Kita boleh!

###################################

Jom BERINFAK di RAMADAN yang mulia ini!
Sila layari: https://www.donate.kanwork.org
atau 
8601945901
Persatuan Kanser Network Selangor & Wilayah Persekutuan

No comments:

Post a Comment